dinsdag 1 juni 2010

Tartaar van zalm, tandooricouscous en yoghurt

Terwijl mijn man nog onderweg van zijn werk naar huis was, bereidde ik dit heerlijk voorgerechtje voor. De mise en place kon ik helemaal uitvoeren vooraf waarna ik het dresseren kon beginnen zodra husband 'Schat, ik ben thuis' riep (maar wie ons kent, weet dat dit geen uitspraak voor Stefaan is...)

Ingrediënten:
- 400g zalmfilet
- 1 sjalot
- 3 takjes dragon
- 80g couscous
- 0,5dl yoghurt
- 1 koffielepel tandooripasta (Sharwoods) (of -kruiden)
- 2 eetlepels arachideolie
- sap van 1/2 citroen
- peper en zeezout
- zalmeitjes (wat ik staan had in de frigo, maar moest weggooien wegens lichtjes beschimmeld...)

Tartaar van zalm, tandooricouscous en yoghurt:
De couscous maak je klaar volgens de aanwijzingen van de verpakking. Je mengt de couscous met de tandoorikruiden of -pasta en 1 eetlepel arachideolie. Goed mengen en laten afkoelen tot kamertemperatuur.
De zalmfilet, ontdaan van de graatjes, snij je in hele fijne blokjes. De sjalot snipper je fijn, de dragonblaadjes hak je fijn en je mengt dit alles onder de zalmfilet, samen met de rest van de olie, peper en zout.
Breng de yoghurt op smaak met het citroensap en peper en zout.
Voor het dresseren gebruik je serveerringen. Je vult die voor de helft met de tartaar en de bovenste helft vul je met de couscous. Zet de ringen op de borden en haal ze eraf. Werk af met de zalmeitjes (als die nog niet bedorven zijn tenminste) en een plukje dragon en verdeel de yoghurtsaus mooi rondom.

Uit: Ambiance - juni 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten