vrijdag 21 mei 2010

Aardappelbroodjes

Dit zijn heel stevige broodjes waar je, ondanks het feit dat ze heerlijk zijn, toch niet veel van op kunt. Ze kunnen zo mee op een picknick of accompagneren een slaatje of soep. Sinds ik mijn broodbakmachine heb, waag ik mij makkelijker aan deeggerechten. De machine kneedt alles voor mij, want zelf heb ik daar een hekel aan.

Ingrediënten:
- 175g bloem
- 2 kl bakpoeder
- 1/2 kl zout
- 50g boter, in blokjes (hier gebruik ik weer vloeibare boter, doe ik ook altijd voor mijn zelfgebakken brood)
- 125g aardappelen gekookt en gepureerd (restje van gisteren)
- 50g parmesan, geraspt
- 1 kl oregano uit de kruidentuin, gehakt
- 4 plakken ontbijtspek, krokant gebakken in reepjes
- 2 el melk
- 1 ei

Aardappelbroodjes:
Zeef de bloem met het bakpoeder en het zout in een kom. Doe er de blokjes boter bij en wrijf de mix tussen de handpalmen tot het op broodkruimels lijkt. Voeg er de aardappelen, parmesan, oregano en de spekreepjes aan toe en meng goed.
(Dit is het leuke van een broodbakmachine: alles gaat er in dezelfde volgorde in, je zet het programma op 'dough' en de machine doet het werk voor jou en je houdt propere handen over.)
Rol het deeg uit tot een lap van 1,5cm dik en steek er met behulp van een steekvorm of een glas rondjes uit. Die leg je op een bakplaat op bakpapier en bestrijk ze met het losgeklopte ei. De bakplaat gaat de voorverwarmde oven op 220°C in en na een kwartier - of iets langer als de broodjes nog geen mooi goudbruin korstje hebben - kan je de broodjes verorberen.

Uit: Libelle Proeven - juni 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten