vrijdag 21 mei 2010

Pompoenflan met gorgonzola

Een eenvoudig gerechtje dat meteen moet opgediend worden, anders zakt de flan in en is het minder aantrekkelijk om te serveren. Ik heb het geserveerd met aardappelbroodjes en een tarte-tatin van venkel met geitenkaas.

Ingrediënten:
- 400g butternut in blokjes (een boterzachte pompoensoort met de vorm van een langwerpige peer)
- 2 hele eieren
- 2 eierdooiers
- 1 dl room
- 75g gorgonzola, verkruimeld
- 4 walnoten
- nootmuskaat, peper en zout

Pompoenflan met gorgonzola:
Zelf had ik geen butternut in huis, maar wel nog een halve Hokkaido-pompoen. Het recept vraagt om de pompoen een kwartier te stomen, maar in grote stukken gesneden, met de pel er nog aan, in de microgolfoven voor 5 min. gaat veel rapper en is even goed. De pompoen moet zacht zijn en wordt dan gepureerd.
De noten roosteren in een anti-aanbakpan. Hier heb ik pecannoten gebruikt omdat ik geen walnoten liggen had. Deze noten zijn iets zachter. Je hakt daarna de noten grof en houdt ze apart.
Klop de eieren los, samen met de eidooiers en de room. Ook hier weer heb ik gevarieerd met nog een scheut kokosroom wat over was van een vorig gerecht. Je voegt aan dit mengsel de pompoenpuree toe en mixt het geheel goed door. Een flinke snuif nootmuskaat toevoegen, peper en zout en de stukjes gorgonzola mogen erbij. Bij gebrek aan gorgonzola heb ik gewone gemalen gruyère aan toegevoegd. Tiens, is dit nog wel hetzelfde gerecht?
Je verdeelt het flanmengsel over 4 kleine, beboterde flanpotjes die je in een ovenschaal zet. De ovenschaal vul je voor de helft met kokend water, er zorg voor dragend dat het water niet over de rand van de potjes komt. Bestrooi met de nootjes. Deze schaal plaats je zo'n 25 min. in een oven op 180°C, tot de flan bovenaan licht goudbruin is. Serveer nagenoeg meteen omwille van het inzakken!

Uit: Libelle Proeven - augustus 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten